Najnowsze artykuły

Czy elektryczna szczoteczka do zębów to...

Technologia ciągle się zmienia i łatwo jest dać się wciągnąć w te wszystkie nowe rzeczy. Inteligentne telefony, inteligentne domy, inteligentne...

Czytaj Więcej

Masz wybrednego niejadka w rodzinie?

Masz w rodzinie wybrednego zjadacza? Może sześciolatka, który nie chce jeść nic poza hot-dogami? Albo starszego rodzica, który wydaje się nie jeść nic? Jeśli w diecie brakuje ważnych składników odżywczych, jednym z pierwszych miejsc, w którym pojawiają się problemy, jest jama ustna. Eksperci są zgodni, że najlepszym sposobem na dostarczenie składników odżyw czych jest cała żywność, więc lista zakupów, która skupia się na kluczowych witaminach i minerałach, oferując jednocześnie różnorodność, zapewni zdrowe, mocne zęby i dziąsła każdemu członkowi rodziny.

Wapń jest prawdopodobnie pierwszym składnikiem odżywczym, który przychodzi na myśl, gdy myślisz o rosnących mocnych zębach i kościach. Zawarty w ślinie wapń chroni i wzmacnia szkliwo zębów, zapobiegając próchnicy i naprawiając miejsca, które zostały uszkodzone przez kwas. Chude mięso, mleko, ser i jogurt to świetne produkty, które możesz podawać swojej rodzinie, ale wzbogacone płatki owsiane lub napoje orzechowe (uważaj na zawartość cukru!) też się sprawdzą. Ryby w puszkach, takie jak łosoś i sardynki, mają drobne, miękkie ości, które mogą stanowić cenny wkład w Twoje spożycie wraz z ciemną, liściastą zieleniną, taką jak jarmuż, brokuły, szpinak i brukselka. Nie zapominaj o fasoli. Fasola garbanzo, biała, nerkowata i navy są wspaniałym źródłem wapnia i dzieci często je jedzą, kiedy odrzucają inne rzeczy na talerzu. Jeśli jesz posiłki dla wegetarian, tofu jest warte rozważenia jako dodatek do wzbogaconego mleka sojowego, fasoli sojowej i edamame.

Wapń nie poradzi sobie sam z budową silnych zębów. Aby wapń został optymalnie przyswojony, potrzebne są różne składniki odżywcze, takie jak witamina D, której niedobór może zmniejszyć wchłanianie wapnia nawet o dwie trzecie. Niestety, witamina D jest naturalnie obecna w bardzo niewielu produktach spożywczych i jest wytwarzana głównie wtedy, gdy skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Ponieważ Amerykanie spędzają znacznie więcej czasu w pomieszczeniach niż ich przodkowie i wiemy, że ekspozycja na promienie UV bez ochrony przeciwsłonecznej może być niebezpieczna, wiele produktów spożywczych jest wzbogacanych w witaminę D, aby pomóc nam zmagać się z jej niedoborem. Szukaj produktów mlecznych (takich jak jogurt), soków i płatków śniadaniowych, które zostały wzmocnione. Ponadto, tłuste ryby, wątroba wołowa, ser, żółtka jaj i grzyby mają dobrą ilość witaminy D.

Kilka innych składników odżywczych jest ważnych dla wspomagania wchłaniania wapnia, takich jak potas. Banany, słodkie ziemniaki i awokado zawierają duże jego ilości, podobnie jak pomidory. Fosfor, kolejny kluczowy składnik odżywczy we wchłanianiu wapnia, znajduje się w wielu produktach spożywczych, takich jak ryby, wieprzowina, wołowina, soja, soczewica i pestki dyni. Wreszcie, witamina K, która blokuje substancje, które rozbijają kości, można znaleźć w ciemnej zieleni liściastej.

Witamina C wzmocni dziąsła i tkanki miękkie w jamie ustnej i może chronić przed zapaleniem dziąseł, co ostatecznie zapobiega rozluźnieniu zębów. Witamina C znajduje się w pokarmach, które są spożywane głównie na surowo, takich jak owoce i zielenina sałatkowa. Ulubione owoce dzieci, takie jak kiwi, kantalupa i truskawki, mają wysoką zawartość witaminy C, więc można je łatwo dodać do prawie każdego posiłku. Chociaż nie jest naturalnie obecna w zbożach, witamina C znajduje się również w niektórych wzbogaconych płatkach śniadaniowych. Żywy pomarańczowy kolor, obecny w marchwi i słodkich ziemniakach, sugeruje wysoką zawartość beta-karotenu, który organizm przekształca w witaminę A, składnik odżywczy, który jest również niezbędny do ochrony tkanek miękkich i błon śluzowych.

Pomimo najlepszych starań, aby zaokrąglić każdą dietę z całych pokarmów, multiwitamina może być cennym dodatkiem w codziennym spożyciu składników odżywczych. Twój lekarz może polecić jeden do każdego członka rodziny, jak również odpowiednie dawkowanie. Upewnij się, że każdy ma regularne badania kontrolne u swojego dentysty, który może Cię ostrzec o pierwszych oznakach niedoboru witamin i będzie również w stanie udzielić Ci porady na temat najbardziej odżywczych sposobów utrzymania zdrowej jamy ustnej.